fredag 21 oktober 2011

Höstresa


 Höst och kyla är inte vad jag längtar efter, trots att det är då jag upplever den bästa cyklingen. I veckan som kommer tänkte jag ge mig ut i mörkret i skogarna hemikring. Ut i tystnaden och stillheten med inget annat mål än att bara uppleva naturen på ett mer spännande sätt.

BW och jag har varit på en semestertripp, utan cyklar!! för första gången på många år.
Vi bilade till Mecklenburg-Vorpommern och besökte gamla Hansa-städer.
Det var ett trevligt avbräck i den allt gråare vardagen som hösten obevekligen för med sig.
Med Waren som utgångspunkt så åkte vi runt mellan Rostock, Strahlsund och Greifswald innan vi förflyttade oss till Wismar och Lübeck via Schwerin. Med undantag för dagen i Strahlsund/Greifswald så hade vi riktigt bra väder. Vi har njutit av dagarna, vandrat i gamla städer, besökt muséer, åkt bil genom småbyar, ätit gott och sovit skönt om nätterna.








Under vårt dagslånga besök i Schwerin glömde vi att stänga av vår elektriska kylväska som förståss tömde batteriet, så bilen vägrade starta när vi skulle vidare.
Då jag bad "vaktmästaren" i P-huset om hjälp så ringde han till ADAC åt mig. De kom med en servicebil och gav starthjälp och då de förstod att jag var medlem i Motormännen samt hade deras väghjälpstjänst så behövde jag inte betala någonting alls.







Det blev många och långa promenader de här dagarna, men aldrig jobbigt utan bara trevligt.



På hemvägen gjordes även denna gång ett stopp på Bordershop i Putgarden. Tre spännande whiskysorter inhandlades. Vi shoppade även vin i olika prisklasser som kommer att räcka en lång tid framöver samt för några av mina enstaka öltillfällen blev det ett dussin Erdinger Weissbier dunkel.

När BMW’n var på service upplystes jag om att det snart är dags att byta bromsskivorna vilket jag i och för sig redan haft på känn. Nu har jag gjort en liten scanning av marknaden och hittat prisskillnader på ca 300% på skivorna och 400% på beläggen i standardutförande. Nu vet jag inte om jag ska välja standardskivor eller racingskivor, då skillnaden i pris inte är särskilt stor. De billigaste racingskivorna kostar mindre än de dyraste standard.

Fågelhuset är nu också färdigmålat i matchande stil med vårt. Hoppas att pippifåglarna blir lika nöjda som oss med resultatet. Bild på det kommer när jag satt ut huset där det ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar