onsdag 4 augusti 2010

Snart slut

på semestern...
Veckorna går fort, önskar jag hade fler lediga dagar nu. Har så mycket som borde göras. Hittills har det i alla fall varit en bra ledighet.

Direkt på eftermiddagen sista arbetsdagen packade BW och jag bilen,
sedan väntade vi några timmar innan vi rullade iväg.

Via Trelleborg och Travemünde åkte vi sedan till Bruttig-Fankel strax utanför Cochem längs Mosel, dit vi anlände tidigt på söndagsmorgonen. Det pågick en marknad i byn som vi besökte innan vi checkade in på hotellet. Hopmontering av cyklar, därefter ut på en eftermiddagstur i den tryckande värmen. Vi tog direkt backen upp alldeles bredvid hotellet. Den brantade på sig mer och mer och var snart uppe knäckarbrant för min utväxling på 39/28. Önskade i det läget jag monterat compactpartiet likt jag gjort på BW's cykel.

En sak lärde jag mig: starta inte med en 14% backe i 35-gradig värme utan uppvärmning...
Resten av turen gick dock bra, liksom den andra branta backen under rundan. Bäst var dock glassen.

Nästa dag tog vi en tur till Nürburgring för lunch och titta på lite roliga bilar.
Nordslingan hade någon engelsk? motorklubb bokat upp då det inte var öppet för allmänheten och ett antal, mestadels engelskreggade bilar hade skoj och körde friskt på banan.
Lika varmt var det även denna dag, och rejält backigt, över 1000 höjdmeter på de lite drygt 5 milen vi hade bort och ytterligare 500 på hemvägen "nerför".

Tisdagen bjöd på lika mycket sol och värme, så vi beslöt att ta en lite lättare tur längs floden med "bara en" klättring. Glasspaus på en parkbänk längs floden alldeles utanför Zell, lunch vid flodkanten i Trarbach och punktering på en kokhet väg in mot Alf.

Kvällen avslutades efter middagen med ett besök hos Weingut Gert Ostermann, där det erbjöds vinprovning från gårdens egna produkter, varvat med historier om vinodling genom tiderna och på gården från gamla dagar till nu.
Det bjöds frikostigt och vi lät oss smaka, så väl att vi köpte med oss 8 flaskor av olika sorter och kvaliteter.

Onsdagen tog vi en lite kortare runda då våra ändalykter visade tecken på att säga ifrån. Uppe på backarna fläktade vinden åtminstone lite grann jämfört med nere i dalarna. Det var nog den varmaste dagen av dem alla då vi under eftermiddagen hade 39 grader på våra cykeldatorer. Inte desto mindre trevlig tur för det.

Torsdagen blev en shoppingdag i Cochem, och lika bra var det då det regnade lite i omgångar under dan. Vi besökte också den tjusiga Reichsburg som ligger ovan staden.

På det hela en mycket trevlig vecka i Tyskland.
Fredagsmorgonen ägnades åt packning av bilen för att efter frukosten styra kosan till nästa cykeläventyr.

Vid 18-tiden har vi nått Puttgarden där vi gör ett besök på Bordershop. En ombyggd "pråm" med 4 våningar öl, vin, sprit och lite snask.
3 intressanta whisky-sorter inhandlades till "samlingen". Några finare viner hamnade också i vagnen.
På färjan och fortsatt resa genom Danmark till nästa färja, och så, strax före midnatt når vi Laholm. Där vi letar oss fram till den nya M6-campingen och Nickes husvagn. Ett kort hej och så i säng.

Lördagen blev en softardag, handla lite nödvändigheter som mat t.ex., sätta upp förtältet, montera ihop cyklarna igen, anmäla oss...
Söndagen kom med regn och kyla, BW och jag stod över dagens etapp. Det ska vara roligt att cykla och det tycker inte jag det är, när det regnar.
Måndagen var desto bättre, om än lite svalt på morgonen så i alla fall solsken. Lovade BW att cykla med henne och vi hamnade från första depån i ett mycket trevligt gäng. Så bra att vi bestämde oss för att cykla med dem på tisdagen också, som även det var en sval men solig dag, och blåsig...

Men allting har sin ände och korven har två. BW hade kunder inbokade på torsdagen så vi packade ihop våra saker på nytt på tisdageftermiddagen. Kvällen avslutades med gemensam grillning på campen och det var en mycket bra avslutning för vår del. Efter frukost var det dags att säga farväl till alla våra vänner och sätta sig i bilen och rulla hemåt.

Nu har BW åkt till värmen i Turkiet tillsammans med Emma och här hemma regnar det varannan dag. Några av sakerna på "att göra"-listan lär betas av, hoppas jag hinner med dem alla...